Posílení bilaterální spolupráce
Cílem obce Zašové je zvýšení atraktivity zdejšího kulturního dědictví – prezentace jediného dochovaného kláštera trinitářů v ČR a jeho okolí.
Díky realizaci projektu: Inovativní využití kulturního dědictví trinitářského kláštera v Zašové, který je finančně podpořen Islandem, Lichtenštejnskem a Norskem prostřednictvím Fondů EHP, vznikl inovativní interaktivní nástroj určený pro návštěvníky kulturní památky. Jedná se o mobilní hru, která prezentuje kulturní dědictví a vzdělává formou her v rozšířeném virtuálním prostředí.
Mezi další výstupy projektu patří uzavřená partnerství, která přispívají k předávání dobrých zkušeností, podpory kulturní spolupráce a nakonec i posílení bilaterálních vztahů.
Jedním z partnerů je norská animační a multimediální společnost VERDIVERKSTEDET AS. Partner byl zapojen do realizace hlavní klíčové aktivity v podobě tvorby animací a grafických návrhů postav.
Po dokončení a spuštění mobilní hry jsou realizovány dva semináře v České republice a Norsku na téma předávání dobrých zkušeností a prezentace kulturního dědictví v moderním pojetí.
PRVNÍ SEMINÁŘ V ČR – ŘÍJEN 2023
Při příležitosti služební cesty norských partnerů do ČR byl dne 5.10. 2023 v Kulturním domě Zašová uskutečněn první plánovaný seminář. Dopoledne seznámili účinkující přítomné s historií a vizí kláštera v Zašové, dále pak byla prezentovaná samotná tvorba mobilní hry a přiblížena bilaterální spolupráce s norskými partnery, kteří sami měli při prezentaci vlastní příspěvek. Po ukončení semináře v sále se zájemci přesunuli do venkovních prostor a měli možnost si samotnou hru vyzkoušet přímo s tvůrci hry.
Seminář se konal za účasti partnerů projektu, odborné veřejnosti z řad kultury a péče o památky, zástupců ze Zlínského kraje a místních municipalit, pracovníků informačních center a českého rozhlasu.
PÁR SLOV ZE STRANY OBCE ZAŠOVÁ
Bylo velmi přínosné slyšet a vidět shrnutí celého procesu vzniku hry, jakožto inovativního způsobu přiblížení historie naší obce a památek v ní široké veřejnosti, z úst týmu jejich tvůrců. Pro další propagaci obce hodnotím pozitivně účast zástupců informačních center i státní správy na workshopu. Ode dne, kdy byla hra spuštěna, potkáváme zejména mladé lidi s mobily v ruce, kteří procházejí trasu a kvitují tuto možnost. Přes drobné problémy při spuštění hry na zcela nové platformě, se už hra usadila jako jedna z možností poznat naši obec. Věřím, že to bude inspirovat i okolní obce a města či zástupce památek k implementaci podobných, moderních způsobů propagace míst.
PÁR SLOV ZE STRANY NORSKÉHO PARTNERA VERDIVERKSTEDET AS
Náš výlet do České republiky byl úžasným zážitkem, na který jen tak nezapomeneme. Ochutnali jsme skvělé jídlo, viděli jsme krásné výhledy a samozřejmě jsme se setkali milými lidmi, kteří byli součástí tvorby projektu. Bylo neskutečné si vyzkoušet celou mobilní hru v praxi, když jsme při tvorbě pracovali pouze z vizuální částí. Bylo zábavné vidět, jak se příběh spojuje.
Práce ze zahraničí s sebou přinesla spoustu výzev a překážek, protože jsme téměř vždy komunikovali prostřednictvím emailu, ale nakonec se nám podařilo dosáhnout porozumění a vytvořit něco fantastického a jedinečného. Byla to opravdu skvěla pracovní zkušenost.
DRUHÝ SEMINÁŘ V NORSKU – ÚNOR 2024
7. února 2024 se uskutečnil seminář Innovative Use of the Cultural Heritage v Oslu - konferenčním prostoru hotelu CITY BOX. Semináře se zúčastnili jako přednášející zástupci Obce Zašová, partnera Matice zašovské a norského partnera, firmy VERDIVERKSTEDET AS. Dále přednášeli zástupci dodavatele mobilní geolokační hry - firmy Whoomp s.r.o. Obsahem semináře bylo seznámení s obcí Zašová a regionem Valašsko, Beskydy, w historií a vizí kláštera v Zašové. Dále pak byla prezentovaná samotná tvorba mobilní hry a přiblížena bilaterální spolupráce s norskými partnery. Seminář se konal za účasti partnerů projektu, byla přizvána odborná veřejnost z řad péče o památky, animačních studií a českého velvyslanectví.
Obsahem semináře bylo seznámení s obcí Zašová a regionem Valašsko, Beskydy, w historií a vizí kláštera v Zašové. Dále pak byla prezentovaná samotná tvorba mobilní hry a přiblížena bilaterální spolupráce s norskými partnery. Seminář se konal za účasti partnerů projektu, byla přizvána odborná veřejnost z řad péče o památky, animačních studií a českého velvyslanectví.
Návštěvníci z České republiky absolvovali odpoledne mobilní hru v ulicích Norska, aby získali další zkušenosti. Dále také navštívili několik památek a muzeí.
Výstupem této aktivity je elektronická publikace se závěry předávání příkladů dobré praxe.
Výstupem této aktivity je elektronická publikace se závěry předávání příkladů dobré praxe.